Formula 1 prvaci - bodovanje u F1​ i povijest Formule 1

Formula 1 prvaci - bodovanje u F1​ i povijest Formule 1

Formula 1 prvaci, bodovanje u F1 i sama povijest Formule 1 su uzbudljive teme o prvacima, pravilima i razvoju ovog fantastičnog automobilskog sporta.

Formula 1 predstavlja vrhunac automobilskog sporta, a njeni prvaci simbol su strasti, vještine i neprekidne borbe za savršenstvo. Kroz desetljeća, titule svjetskih prvaka osvajali su vozači koji su obilježili čitave epohe ovog natjecanja, poput Juana Manuela Fangia, Michael Schumacher i Lewisa Hamiltona. 

 

Bodovanje u F1 je parametar za određivanje budućeg prvaka razvijalo se tokom godina kako bi odražavao rast konkurencije i tehnološki napredak u sportu. 

 

Istovremeno, povijest Formule 1 svjedoči o fascinantnom razvoju automobila, staza i pravila, ali i o nezaboravnim momentima koji su oblikovali ovu globalnu senzaciju. Svaka era donijela je inovacije i legende, dok je sport ostao vjeran svojoj suštini – izazivanju granica ljudskih i tehnoloških mogućnosti. 

 

Prije nego što se detaljno pozabavimo ko su Formula 1 prvaci, kakvo je bodovanje u F1 i zbog čega je povijest Formule 1 tako jedinstvena, Formula online sportska kladionica je za vas pripremila sjajne kvote za uživo klađenje, kao i loto klađenje, gdje posebno izdvajamo uvijek popularni grčki kino.


Registriraj_se
Sastavi_Tiket

Formula 1 prvaci su kroz povijest ostavili dubok trag u ovom sportu. Ipak, neki od njih su prave legende, jer su više puta bili prvaci i dominirali su godinama. 

 

U ovoj sekciji predstavićemo prvake po godinama, po broju osvojenih naslova svjetskog prvaka i konstruktore pobjednike.

Formula 1 prvaci po godinama

 

Godina

Vozač

Momčad

Konstruktor

1950

Giuseppe Farina

Alfa Romeo

-

1951

Juan Manuel Fangio

Alfa Romeo

-

1952

Alberto Ascari

Ferrari

-

1953

Alberto Ascari

Ferrari

-

1954

Juan Manuel Fangio

Maserati / Mercedes

-

1955

Juan Manuel Fangio

Mercedes

-

1956

Juan Manuel Fangio

Ferrari

-

1957

Juan Manuel Fangio

Maserati

-

1958

Mike Hawthorn

Ferrari

Vanwall

1959

Jack Brabham

Cooper-Climax

Cooper

1960

Jack Brabham

Cooper-Climax

Cooper

1961

Phil Hill

Ferrari

Ferrari

1962

Graham Hill

BRM

BRM

1963

Jim Clark

Lotus-Climax

Lotus

1964

John Surtees

Ferrari

Ferrari

1965

Jim Clark

Lotus-Climax

Lotus

1966

Jack Brabham

Brabham-Repco

Brabham

1967

Denny Hulme

Brabham-Repco

Brabham

1968

Graham Hill

Lotus-Ford Cosworth

Lotus

1969

Jackie Stewart

Matra-Ford Cosworth

Matra

1970

Jochen Rindt

Lotus-Ford Cosworth

Lotus

1971

Jackie Stewart

Tyrrell-Ford Cosworth

Tyrrell

1972

Emerson Fittipaldi

Lotus-Ford Cosworth

Lotus

1973

Jackie Stewart

Tyrrell-Ford Cosworth

Lotus

1974

Emerson Fittipaldi

McLaren-Ford Cosworth

McLaren

1975

Niki Lauda

Ferrari

Ferrari

1976

James Hunt

McLaren-Ford Cosworth

Ferrari

1977

Niki Lauda

Ferrari

Ferrari

1978

Mario Andretti

Lotus-Ford Cosworth

Lotus

1979

Jody Scheckter

Ferrari

Ferrari

1980

Alan Jones

Williams-Ford Cosworth

Williams

1981

Nelson Piquet

Brabham-Ford Cosworth

Williams

1982

Keke Rosberg

Williams-Ford Cosworth

Ferrari

1983

Nelson Piquet

Brabham-BMW

Ferrari

1984

Niki Lauda

McLaren-TAG Porsche

McLaren

1985

Alain Prost

McLaren-TAG Porsche

McLaren

1986

Alain Prost

McLaren-TAG Porsche

Williams

1987

Nelson Piquet

Williams-Honda

Williams

1988

Ayrton Senna

McLaren-Honda

McLaren

1989

Alain Prost

McLaren-Honda

McLaren

1990

Ayrton Senna

McLaren-Honda

McLaren

1991

Ayrton Senna

McLaren-Honda

McLaren

1992

Nigel Mansell

Williams-Renault

Williams

1993

Alain Prost

Williams-Renault

Williams

1994

Michael Schumacher

Benetton-Ford Cosworth

Williams

1995

Michael Schumacher

Benetton-Renault

Benetton

1996

Damon Hill

Williams-Renault

Williams

1997

Jacques Villeneuve

Williams-Renault

Williams

1998

Mika Häkkinen

McLaren-Mercedes

McLaren

1999

Mika Häkkinen

McLaren-Mercedes

Ferrari

2000

Michael Schumacher

Ferrari

Ferrari

2001

Michael Schumacher

Ferrari

Ferrari

2002

Michael Schumacher

Ferrari

Ferrari

2003

Michael Schumacher

Ferrari

Ferrari

2004

Michael Schumacher

Ferrari

Ferrari

2005

Fernando Alonso

Renault

Renault

2006

Fernando Alonso

Renault

Renault

2007

Kimi Räikkönen

Ferrari

Ferrari

2008

Lewis Hamilton

McLaren-Mercedes

Ferrari

2009

Jenson Button

Brawn-Mercedes

Brawn

2010

Sebastian Vettel

Red Bull-Renault

Red Bull

2011

Sebastian Vettel

Red Bull-Renault

Red Bull

2012

Sebastian Vettel

Red Bull-Renault

Red Bull

2013

Sebastian Vettel

Red Bull-Renault

Red Bull

2014

Lewis Hamilton

Mercedes

Mercedes

2015

Lewis Hamilton

Mercedes

Mercedes

2016

Nico Rosberg

Mercedes

Mercedes

2017

Lewis Hamilton

Mercedes

Mercedes

2018

Lewis Hamilton

Mercedes

Mercedes

2019

Lewis Hamilton

Mercedes

Mercedes

2020

Lewis Hamilton

Mercedes

Mercedes

2021

Max Verstappen

Red Bull-Honda

Mercedes

2022

Max Verstappen

Red Bull-RBPT

Red Bull

2023

Max Verstappen

Red Bull-Honda RBPT

Red Bull

2024

Max Verstappen

McLaren-Mercedes

McLaren

 

Formula 1 obiluje povijesnim momentima koji su obilježili sport i ostavili neizbrisiv trag. Sezona 1950. bila je prekretnica u pvoijesti auto-moto sporta, kada je Giuseppe Farina osvojio prvu titulu, vozeći za Alfa Romeo.

Dominacija Juana Manuela Fangia tokom 1950-ih ističe se kao primjer besprijekornog vozačkog umijeća. Fangio je osvojio pet titula između 1951. i 1957, vozeći za nekoliko različitih konstruktora. Nezaboravna je sezona 1957. zbog pobjede na stazi Nürburgring, gdje je nadoknadio gotovo minut zaostatka vozeći u nevjerovatnom tempu. 

Ostala je upamćena i 1976. po legendarnoj borbi između Niki Laude i Jamesa Hunta, uključujući Laudin povratak na stazu samo nekoliko nedjelja nakon teške nesreće na Nürburgringu i opekotina koje će ga mučiti do kraja života. Hunt je na kraju pobijedio, ali je Laudina hrabrost zasjenila sve.

Era Michaela Schumachera od 2000. do 2004. simbol je potpune dominacije. Njegovih pet uzastopnih titula i superiornost Ferrarija postavili su nove standarde u Formuli 1.

Posljednjih godina, Max Verstappen je pokazao apsolutnu dominaciju u prvoj polovini trećeg desetljeća  XXI vijeka. Osvojio je četiri titule zaredom (2021–2024), uključujući legendarne trke poput Silverstona 2023, gdje je briljantnom strategijom pretekao konkurente.

formula-1-bezbednost

Formula 1 prvaci po broju osvojenih naslova svjetskog prvaka

 

Broj naslova

Vozač

Pobjedničke godine

7

Michael Schumacher

1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004

 

Lewis Hamilton

2008, 2014, 2015, 2017, 2018, 2019, 2020

5

Juan Manuel Fangio

1951, 1954, 1955, 1956, 1957

4

Alain Prost

1985, 1986, 1989, 1993

 

Sebastian Vettel

2010, 2011, 2012, 2013

 

Max Verstappen

2021, 2022, 2023, 2024

3

Jack Brabham

1959, 1960, 1966

 

Jackie Stewart

1969, 1971, 1973

 

Niki Lauda

1975, 1977, 1984

 

Nelson Piquet

1981, 1983, 1987

 

Ayrton Senna

1988, 1990, 1991

2

Alberto Ascari

1952, 1953

 

Graham Hill

1962, 1968

 

Jim Clark

1963, 1965

 

Emerson Fittipaldi

1972, 1974

 

Mika Häkkinen

1998, 1999

 

Fernando Alonso

2005, 2006

1

Giuseppe Farina

1950

 

Mike Hawthorn

1958

 

Phil Hill

1961

 

John Surtees

1964

 

Denny Hulme

1967

 

Jochen Rindt

1970

 

James Hunt

1976

 

Mario Andretti

1978

 

Jody Scheckter

1979

 

Alan Jones

1980

 

Keke Rosberg

1982

 

Nigel Mansell

1992

 

Damon Hill

1996

 

Jacques Villeneuve

1997

 

Kimi Räikkönen

2007

 

Jenson Button

2009

 

Nico Rosberg

2016

Na vrhu liste svjetskih prvaka osamili su se Michael Schumacher i Lewis Hamilton, svaki sa po sedam titula, što ih čini pravim ikonama sporta. Schumacherova dominacija u Ferrariju između 2000. i 2004. godine redefinirala je standarde uspjeha, dok je Hamiltonova konzistentnost i prilagodljivost u eri Mercedesa učvrstila njegov status među najboljima svih vremena.

Prije njih čuveni Juan Manuel Fangio je sa 5 titula i četiri različita tima 50-ih pokazao primjer kako voze majstori.

Sebastian Vettel i Max Verstappen, obojica četvorostruki šampioni, također su urezali svoje ime u anale ovog sporta. Vettelova serija uspjeha s Red Bullom pokazala je dominaciju jedne ekipe, dok je Verstappen, sa svojim eksplozivnim stilom vožnje, učinio da sa četiri uzastopne titule već može da sanja o Šumaherovim i Hamiltonovim dostignućima.

Vozači poput Ayrtona Senne i Alaina Prosta, svaki sa po tri ili više titula, dodali su sportu nezaboravne rivalitete i legendarne duele. Njihove borbe na stazi, posebno tokom kasnih 1980-ih, definirale su zlatno doba Formule 1.

Za mnoge prvake s jednom ili dvije titule, poput Damona Hilla, Kimi Räikkönena i Nico Rosberga, osvajanje krune nije samo individualni uspjeh već i dokaz njihovog talenta u konkurenciji sa najvećima.

formula-1-trka

Formula 1 prvaci – konstruktori

Broj titula

Konstruktor

Pobjedničke godine

16

Ferrari

1961, 1964, 1975, 1976, 1977, 1979, 1982, 1983, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2007, 2008

9

McLaren

1974, 1984, 1985, 1988, 1989, 1990, 1991, 1998, 2024

 

Williams

1980, 1981, 1986, 1987, 1992, 1993, 1994, 1996, 1997

8

Mercedes

2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021

7

Lotus

1963, 1965, 1968, 1970, 1972, 1973, 1978

6

Red Bull

2010, 2011, 2012, 2013, 2022, 2023

2

Cooper

1959, 1960

 

Brabham

1966, 1967

 

Renault

2005, 2006

1

Vanwall

1958

 

BRM

1962

 

Matra

1969

 

Tyrrell

1971

 

Benetton

1995

 

Brawn

2009

Konstruktorima u Formuli 1 pripada posebno mjesto, jer stvarajući bolide nedvosmisleno utječu na svaku epohu. Ferrari je neprikosnoveni lider s 16 osvojenih titula, dominirajući posebno tokom ranih 2000-ih, kada je serija njihovih pobjeda postala simbol dominacije u F1. 

Italijanski tim prate McLaren i Williams kao dugogodišnji rivali sa po devet titula, dok je Mercedes ostavio neizbrisiv trag osamostalivši se kao snaga od 2014. do 2021.

Lotus je bio pionir inovacija u svojoj eri, dok je Red Bull svojim modernim pristupom u posljednjim godinama izgradio svoj put ka uspjehu. Među manje poznatim, ali jednako važnim imenima, nalaze se Matra, Benetton i Brawn, koji su u svojim kratkim, ali sjajnim epizodama, uspjeli da osvoje srca ljubitelja sporta.

Ako želite više da saznate o inženjerskoj genijalnosti, timskom radu i vrhunskoj vozačkoj vještini koje su oblikovale povijest Formule 1, možete to učiniti OVDE.

Bodovanje u F1

Bodovanje u F1 predstavlja srž svakog prvenstva. Ono određuje kako vozači i timovi zarađuju poene tokom sezone i ko na kraju postaje svjetski prvak. Kroz pažljivo osmišljen sistem bodovanja, Formula 1 osigurava dinamično i uzbudljivo natjecanje, podstičući borbu za svaki poen.

Bodovanje Formula 1 – trenutni sistem

Pozicija

Poeni

1. mjesto

25

2. mjesto

18

3. mjesto

15

4. mjesto

12

5. mjesto

10

6. mjesto

8

7. mjesto

6

8. mjesto

4

9. mjesto

2

10. mjesto

1

Sistem bodovanja za vozače postavljen je tako da nagrađuje dosljednost i vrhunske performanse. Poeni se dodjeljuju prvih 10 vozača u trci prema skali koja je predstavljena iznad u tabeli.

Najvažniji segment ovog sistema je dodjela 25 poena za pobjedu, čime se ističe značaj završavanja trke na prvom mjestu. Uz to, borba za poene među vozačima niže plasiranim od 10. pozicije ostaje zanimljiva, jer svaki bod može biti presudan.

 

Predložena je i promjena u bodovanju za 2025. u smislu da se dodaju bodovi za 11. i 12. mjesto, a promjena bi dokačila 8–12. mjesta, i to ovako:

  • 8. mjesto – 5 bodova
  • 9. mjesto – 4 boda
  • 10. mjesto – 3 boda
  • 11. mjesto – 2 boda
  • 12. mjesto – 1 bod

Formula 1 bodovanje za konstruktore

Pozicija

Poeni

1. mjesto

25

2. mjesto

18

3. mjesto

15

4. mjesto

12

5. mjesto

10

6. mjesto

8

7. mjesto

6

8. mjesto

4

9. mjesto

2

10. mjesto

1

Konstruktori igraju ključnu ulogu u Formuli 1, jer njihovi automobili direktno utječu na uspjeh vozača. Sistem bodovanja za konstruktore je identičan sistemu za vozače – bodovi koje osvoje oba vozača tima sabiraju se i računaju za prvenstvo konstruktora.

formula1-vozaci

Timovi sa dosljedno dobrim rezultatima oba vozača imaju najveće šanse za osvajanje titule konstruktora.

Dodatno bodovanje u F1 za posebna dostignuća

Formula 1 je uvela dodatne poene kako bi dodatno motivirala vozače i timove na izuzetne performanse:

  • Najbrži krug: vozač koji postigne najbrži krug u trci, a završi među prvih 10, dobija 1 dodatni poen.
  • Sprint trke: tokom određenih vikenda, sprint trke nagrađuju vozače i timove posebnim bodovima u skladu sa specifičnim pravilima.

Treba spomenuti i da sistem bodovanja u Formuli 1 nije uvijek bio ovakav. U ranim danima ovog sporta bodovi su se dodjeljivali samo za prvih pet vozača – prvi je dobivao 8 bodova, drugi 6, treći 4, četvrti 3, a posljednji (peti) 2 boda.

 

Ovaj sistem se koristio sve do 1991, nakon čega su uvedene promjene kako bi se pojačala konkurentnost i neizvjesnost u trkama tokom sezone. Od 2010. uveden je trenutni sistem, a od 2019. dodat je poen za najbrži krug.

Povijest Formule 1

Formula 1, "kraljica automobilizma", datira iz 1950, postavši simbol vrhunskog sportskog nadmetanja, tehnoloških inovacija i ljudske strasti. Od skromnih početaka do globalne senzacije kakvu danas poznajemo, F1 je prošla kroz nevjerojatnu transformaciju koja oslikava ne samo napredak sporta već i tehnološku evoluciju automobilske industrije.

Prvi korak u stvaranju Formule 1 napravljen je pod okriljem FIA-e (Međunarodne automobilske federacije), koja je standarizirala pravila za natjecanjei ujedinila najbolje vozače svijeta. Sezona je obuhvatala sedam trka, uključujući čuvene Velike nagrade Velike Britanije, Italije i Monaka. Giuseppe Farina, vozač Alfa Romea, postao je prvi svjetski prvak.

Na početku se bodovalo prvih pet vozača prema skali 8-6-4-3-2, uz dodatni bod za najbrži krug. Tokom godina, bodovni sistem se mijenjao kako bi reflektovao rast sporta i povećanje konkurencije. Danas, prvih deset vozača dobija bodove prema skali 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1, dok vozač sa najbržim krugom dobija dodatni poen ako završi među prvih deset.

Tehnološke inovacije i bezbjednost

Razvoj tehnologije značajno je oblikovao Formulu 1. Od uvođenja turbo-motora 1977. godine do današnjih hibridnih V6 turbo-motora, F1 je bila poligon za testiranje i usavršavanje inovacija. Na primjer:

  • 1986. BMW je predstavio motor sa preko 1.400 konjskih snaga
  • Od 2014. F1 koristi 1,6-litarske hibridne turbo-motore sa ERS (sistem za regeneraciju energije), koji kombiniraju ekološku efikasnost sa visokim performansama

Sigurnosni standardi također su se drastično unaprijedili. Nesreće poput one Nikija Laude 1976. ili Ajrtona Sene 1994. podstakle su FIA-u na uvođenje strožih pravila, poput obavezne upotrebe HANS sistema i "halo" zaštite za glavu vozača.

Tu je i majica otporna na vatru, teška oko 300 grama i ispunjava stroge FIA standarde sigurnosti.

Legendarne Formula 1 trke

Neke trke zauvijek su obilježile pvoijest Formule 1:

  • Velika nagrada Njemačke 1957: Juan Manuel Fangio, vozeći Maserati, ostvario je jednu od najuzbudljivijih pobjeda ikada, pretekavši vozače s impresivnim rekordima krugova.
  • Velika nagrada SAD-a 2005: kontroverzna trka u kojoj je učestvovalo samo šest bolida zbog problema sa gumama.
  • Kimi Raikonen u Austinu 2018: legendarni Finac prekinuo je petogodišnju sušu pobjedama, obradovavši svoje fanove.

Formula 1 danas

Danas Formula 1 predstavlja spoj vrhunskog sportskog nadmetanja i tehnoloških dostignuća. Sa stazama poput Monaka, Silverstona i Spa-Francorchampsa, natjecanje okuplja najbolje vozače svijeta, uključujući trenutnog neprikosnovenog prvaka Maksa Verstappena i legende poput Lewisa Hamiltona.

Upravo će oni u 2025. nositi majice sa rashladnim cijevima dugim 48 metara. Sistem je težak 5 kilograma, a stavlja se oko grudi i leđa.

Ovaj sistem je razvila kompanija „Chillout Motorsports“ i već se koristi u NASCAR. Ovo bi trebalo da snizi temperaturu u bolidu za 4,4 stepena Celzijusa. Vrlo značajno, imajući u vidu koliko vozači “gore” tokom trke, a dešavaju se da povraćaju u kacigu i trče da uzmu led.

Upravo će ovaj novitet, na kojem je rađeno tri godine, učiniti trke u 2025. još interesantnijim, jer je pored sigurnosti i sprečavanje toplotnog udara cilj upravo poboljšanje performansi. U tom smislu, od 2026. slijede modifikacije prednjih i zadnjih krila kako bi vozila bila pokretljivija i bolja u borbi točak na točak.

Povećanje električne snage za čak 300% iz same baterije predstavlja ključnu promjenu u pogonskim jedinicama Formule 1. Od 2026. motori će biti pojednostavljeni uklanjanjem komponente MGU-H i koristiti 100% održiva goriva. 

Pet proizvođača motora snabdjevaće timove u novom ciklusu pravila, koji obuhvata sezone od 2026. do 2030.

Renault će napustiti prvenstvo, dok će se Audi i Ford (u saradnji sa Red Bullom) pridružiti Ferariju, Mercedesu i Hondi kao zvanični dobavljači pogonskih jedinica od 2026. godine. General Motors-Cadillac planira da razvije sopstvene pogonske jedinice, ali će njihov novi tim, koji ulazi u Formulu 1 iste godine, u početku koristiti motore Ferarija.

Automobili Formule 1 za sezonu 2026. biće lakši i opremljeni aktivnim aerodinamičkim sistemima, uključujući pokretna prednja i zadnja krila. Sistem za smanjenje otpora zraka (DRS) biće ukinut i zamijenjen funkcijom „Manuel Override Mode“, koja će vozačima omogućiti dodatno električno pojačanje. 

Razvoj aerodinamičkih dijelova prema novim pravilima kreće 1. januara 2025. godine.

Ukoliko vam se svidio tekst, predlažemo da pogledate i ostale u našoj blog sekciji, gdje ćete naći mnoge zanimljive teme iz svijeta sporta.