Formula 1 prvaci - bodovanje u F1 i povijest Formule 1
Formula 1 predstavlja vrhunac automobilskog sporta, a njeni prvaci simbol su strasti, vještine i neprekidne borbe za savršenstvo. Kroz desetljeća, titule svjetskih prvaka osvajali su vozači koji su obilježili čitave epohe ovog natjecanja, poput Juana Manuela Fangia, Michael Schumacher i Lewisa Hamiltona.
Bodovanje u F1 je parametar za određivanje budućeg prvaka razvijalo se tokom godina kako bi odražavao rast konkurencije i tehnološki napredak u sportu.
Istovremeno, povijest Formule 1 svjedoči o fascinantnom razvoju automobila, staza i pravila, ali i o nezaboravnim momentima koji su oblikovali ovu globalnu senzaciju. Svaka era donijela je inovacije i legende, dok je sport ostao vjeran svojoj suštini – izazivanju granica ljudskih i tehnoloških mogućnosti.
Prije nego što se detaljno pozabavimo ko su Formula 1 prvaci, kakvo je bodovanje u F1 i zbog čega je povijest Formule 1 tako jedinstvena, Formula online sportska kladionica je za vas pripremila sjajne kvote za uživo klađenje, kao i loto klađenje, gdje posebno izdvajamo uvijek popularni grčki kino.
Formula 1 prvaci su kroz povijest ostavili dubok trag u ovom sportu. Ipak, neki od njih su prave legende, jer su više puta bili prvaci i dominirali su godinama.
U ovoj sekciji predstavićemo prvake po godinama, po broju osvojenih naslova svjetskog prvaka i konstruktore pobjednike.
Formula 1 prvaci po godinama
Godina |
Vozač |
Momčad |
Konstruktor |
1950 |
Giuseppe Farina |
Alfa Romeo |
- |
1951 |
Juan Manuel Fangio |
Alfa Romeo |
- |
1952 |
Alberto Ascari |
Ferrari |
- |
1953 |
Alberto Ascari |
Ferrari |
- |
1954 |
Juan Manuel Fangio |
Maserati / Mercedes |
- |
1955 |
Juan Manuel Fangio |
Mercedes |
- |
1956 |
Juan Manuel Fangio |
Ferrari |
- |
1957 |
Juan Manuel Fangio |
Maserati |
- |
1958 |
Mike Hawthorn |
Ferrari |
Vanwall |
1959 |
Jack Brabham |
Cooper-Climax |
Cooper |
1960 |
Jack Brabham |
Cooper-Climax |
Cooper |
1961 |
Phil Hill |
Ferrari |
Ferrari |
1962 |
Graham Hill |
BRM |
BRM |
1963 |
Jim Clark |
Lotus-Climax |
Lotus |
1964 |
John Surtees |
Ferrari |
Ferrari |
1965 |
Jim Clark |
Lotus-Climax |
Lotus |
1966 |
Jack Brabham |
Brabham-Repco |
Brabham |
1967 |
Denny Hulme |
Brabham-Repco |
Brabham |
1968 |
Graham Hill |
Lotus-Ford Cosworth |
Lotus |
1969 |
Jackie Stewart |
Matra-Ford Cosworth |
Matra |
1970 |
Jochen Rindt |
Lotus-Ford Cosworth |
Lotus |
1971 |
Jackie Stewart |
Tyrrell-Ford Cosworth |
Tyrrell |
1972 |
Emerson Fittipaldi |
Lotus-Ford Cosworth |
Lotus |
1973 |
Jackie Stewart |
Tyrrell-Ford Cosworth |
Lotus |
1974 |
Emerson Fittipaldi |
McLaren-Ford Cosworth |
McLaren |
1975 |
Niki Lauda |
Ferrari |
Ferrari |
1976 |
James Hunt |
McLaren-Ford Cosworth |
Ferrari |
1977 |
Niki Lauda |
Ferrari |
Ferrari |
1978 |
Mario Andretti |
Lotus-Ford Cosworth |
Lotus |
1979 |
Jody Scheckter |
Ferrari |
Ferrari |
1980 |
Alan Jones |
Williams-Ford Cosworth |
Williams |
1981 |
Nelson Piquet |
Brabham-Ford Cosworth |
Williams |
1982 |
Keke Rosberg |
Williams-Ford Cosworth |
Ferrari |
1983 |
Nelson Piquet |
Brabham-BMW |
Ferrari |
1984 |
Niki Lauda |
McLaren-TAG Porsche |
McLaren |
1985 |
Alain Prost |
McLaren-TAG Porsche |
McLaren |
1986 |
Alain Prost |
McLaren-TAG Porsche |
Williams |
1987 |
Nelson Piquet |
Williams-Honda |
Williams |
1988 |
Ayrton Senna |
McLaren-Honda |
McLaren |
1989 |
Alain Prost |
McLaren-Honda |
McLaren |
1990 |
Ayrton Senna |
McLaren-Honda |
McLaren |
1991 |
Ayrton Senna |
McLaren-Honda |
McLaren |
1992 |
Nigel Mansell |
Williams-Renault |
Williams |
1993 |
Alain Prost |
Williams-Renault |
Williams |
1994 |
Michael Schumacher |
Benetton-Ford Cosworth |
Williams |
1995 |
Michael Schumacher |
Benetton-Renault |
Benetton |
1996 |
Damon Hill |
Williams-Renault |
Williams |
1997 |
Jacques Villeneuve |
Williams-Renault |
Williams |
1998 |
Mika Häkkinen |
McLaren-Mercedes |
McLaren |
1999 |
Mika Häkkinen |
McLaren-Mercedes |
Ferrari |
2000 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
Ferrari |
2001 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
Ferrari |
2002 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
Ferrari |
2003 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
Ferrari |
2004 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
Ferrari |
2005 |
Fernando Alonso |
Renault |
Renault |
2006 |
Fernando Alonso |
Renault |
Renault |
2007 |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
Ferrari |
2008 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
Ferrari |
2009 |
Jenson Button |
Brawn-Mercedes |
Brawn |
2010 |
Sebastian Vettel |
Red Bull-Renault |
Red Bull |
2011 |
Sebastian Vettel |
Red Bull-Renault |
Red Bull |
2012 |
Sebastian Vettel |
Red Bull-Renault |
Red Bull |
2013 |
Sebastian Vettel |
Red Bull-Renault |
Red Bull |
2014 |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
Mercedes |
2015 |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
Mercedes |
2016 |
Nico Rosberg |
Mercedes |
Mercedes |
2017 |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
Mercedes |
2018 |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
Mercedes |
2019 |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
Mercedes |
2020 |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
Mercedes |
2021 |
Max Verstappen |
Red Bull-Honda |
Mercedes |
2022 |
Max Verstappen |
Red Bull-RBPT |
Red Bull |
2023 |
Max Verstappen |
Red Bull-Honda RBPT |
Red Bull |
2024 |
Max Verstappen |
McLaren-Mercedes |
McLaren |
Formula 1 obiluje povijesnim momentima koji su obilježili sport i ostavili neizbrisiv trag. Sezona 1950. bila je prekretnica u pvoijesti auto-moto sporta, kada je Giuseppe Farina osvojio prvu titulu, vozeći za Alfa Romeo.
Dominacija Juana Manuela Fangia tokom 1950-ih ističe se kao primjer besprijekornog vozačkog umijeća. Fangio je osvojio pet titula između 1951. i 1957, vozeći za nekoliko različitih konstruktora. Nezaboravna je sezona 1957. zbog pobjede na stazi Nürburgring, gdje je nadoknadio gotovo minut zaostatka vozeći u nevjerovatnom tempu.
Ostala je upamćena i 1976. po legendarnoj borbi između Niki Laude i Jamesa Hunta, uključujući Laudin povratak na stazu samo nekoliko nedjelja nakon teške nesreće na Nürburgringu i opekotina koje će ga mučiti do kraja života. Hunt je na kraju pobijedio, ali je Laudina hrabrost zasjenila sve.
Era Michaela Schumachera od 2000. do 2004. simbol je potpune dominacije. Njegovih pet uzastopnih titula i superiornost Ferrarija postavili su nove standarde u Formuli 1.
Posljednjih godina, Max Verstappen je pokazao apsolutnu dominaciju u prvoj polovini trećeg desetljeća XXI vijeka. Osvojio je četiri titule zaredom (2021–2024), uključujući legendarne trke poput Silverstona 2023, gdje je briljantnom strategijom pretekao konkurente.
Formula 1 prvaci po broju osvojenih naslova svjetskog prvaka
Broj naslova |
Vozač |
Pobjedničke godine |
7 |
Michael Schumacher |
1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004 |
Lewis Hamilton |
2008, 2014, 2015, 2017, 2018, 2019, 2020 |
|
5 |
Juan Manuel Fangio |
1951, 1954, 1955, 1956, 1957 |
4 |
Alain Prost |
1985, 1986, 1989, 1993 |
Sebastian Vettel |
2010, 2011, 2012, 2013 |
|
Max Verstappen |
2021, 2022, 2023, 2024 |
|
3 |
Jack Brabham |
1959, 1960, 1966 |
Jackie Stewart |
1969, 1971, 1973 |
|
Niki Lauda |
1975, 1977, 1984 |
|
Nelson Piquet |
1981, 1983, 1987 |
|
Ayrton Senna |
1988, 1990, 1991 |
|
2 |
Alberto Ascari |
1952, 1953 |
Graham Hill |
1962, 1968 |
|
Jim Clark |
1963, 1965 |
|
Emerson Fittipaldi |
1972, 1974 |
|
Mika Häkkinen |
1998, 1999 |
|
Fernando Alonso |
2005, 2006 |
|
1 |
Giuseppe Farina |
1950 |
Mike Hawthorn |
1958 |
|
Phil Hill |
1961 |
|
John Surtees |
1964 |
|
Denny Hulme |
1967 |
|
Jochen Rindt |
1970 |
|
James Hunt |
1976 |
|
Mario Andretti |
1978 |
|
Jody Scheckter |
1979 |
|
Alan Jones |
1980 |
|
Keke Rosberg |
1982 |
|
Nigel Mansell |
1992 |
|
Damon Hill |
1996 |
|
Jacques Villeneuve |
1997 |
|
Kimi Räikkönen |
2007 |
|
Jenson Button |
2009 |
|
Nico Rosberg |
2016 |
Na vrhu liste svjetskih prvaka osamili su se Michael Schumacher i Lewis Hamilton, svaki sa po sedam titula, što ih čini pravim ikonama sporta. Schumacherova dominacija u Ferrariju između 2000. i 2004. godine redefinirala je standarde uspjeha, dok je Hamiltonova konzistentnost i prilagodljivost u eri Mercedesa učvrstila njegov status među najboljima svih vremena.
Prije njih čuveni Juan Manuel Fangio je sa 5 titula i četiri različita tima 50-ih pokazao primjer kako voze majstori.
Sebastian Vettel i Max Verstappen, obojica četvorostruki šampioni, također su urezali svoje ime u anale ovog sporta. Vettelova serija uspjeha s Red Bullom pokazala je dominaciju jedne ekipe, dok je Verstappen, sa svojim eksplozivnim stilom vožnje, učinio da sa četiri uzastopne titule već može da sanja o Šumaherovim i Hamiltonovim dostignućima.
Vozači poput Ayrtona Senne i Alaina Prosta, svaki sa po tri ili više titula, dodali su sportu nezaboravne rivalitete i legendarne duele. Njihove borbe na stazi, posebno tokom kasnih 1980-ih, definirale su zlatno doba Formule 1.
Za mnoge prvake s jednom ili dvije titule, poput Damona Hilla, Kimi Räikkönena i Nico Rosberga, osvajanje krune nije samo individualni uspjeh već i dokaz njihovog talenta u konkurenciji sa najvećima.
Formula 1 prvaci – konstruktori
Broj titula |
Konstruktor |
Pobjedničke godine |
16 |
Ferrari |
1961, 1964, 1975, 1976, 1977, 1979, 1982, 1983, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2007, 2008 |
9 |
McLaren |
1974, 1984, 1985, 1988, 1989, 1990, 1991, 1998, 2024 |
Williams |
1980, 1981, 1986, 1987, 1992, 1993, 1994, 1996, 1997 |
|
8 |
Mercedes |
2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021 |
7 |
Lotus |
1963, 1965, 1968, 1970, 1972, 1973, 1978 |
6 |
Red Bull |
2010, 2011, 2012, 2013, 2022, 2023 |
2 |
Cooper |
1959, 1960 |
Brabham |
1966, 1967 |
|
Renault |
2005, 2006 |
|
1 |
Vanwall |
1958 |
BRM |
1962 |
|
Matra |
1969 |
|
Tyrrell |
1971 |
|
Benetton |
1995 |
|
Brawn |
2009 |
Konstruktorima u Formuli 1 pripada posebno mjesto, jer stvarajući bolide nedvosmisleno utječu na svaku epohu. Ferrari je neprikosnoveni lider s 16 osvojenih titula, dominirajući posebno tokom ranih 2000-ih, kada je serija njihovih pobjeda postala simbol dominacije u F1.
Italijanski tim prate McLaren i Williams kao dugogodišnji rivali sa po devet titula, dok je Mercedes ostavio neizbrisiv trag osamostalivši se kao snaga od 2014. do 2021.
Lotus je bio pionir inovacija u svojoj eri, dok je Red Bull svojim modernim pristupom u posljednjim godinama izgradio svoj put ka uspjehu. Među manje poznatim, ali jednako važnim imenima, nalaze se Matra, Benetton i Brawn, koji su u svojim kratkim, ali sjajnim epizodama, uspjeli da osvoje srca ljubitelja sporta.
Ako želite više da saznate o inženjerskoj genijalnosti, timskom radu i vrhunskoj vozačkoj vještini koje su oblikovale povijest Formule 1, možete to učiniti OVDE.
Bodovanje u F1
Bodovanje u F1 predstavlja srž svakog prvenstva. Ono određuje kako vozači i timovi zarađuju poene tokom sezone i ko na kraju postaje svjetski prvak. Kroz pažljivo osmišljen sistem bodovanja, Formula 1 osigurava dinamično i uzbudljivo natjecanje, podstičući borbu za svaki poen.
Bodovanje Formula 1 – trenutni sistem
Pozicija |
Poeni |
1. mjesto |
25 |
2. mjesto |
18 |
3. mjesto |
15 |
4. mjesto |
12 |
5. mjesto |
10 |
6. mjesto |
8 |
7. mjesto |
6 |
8. mjesto |
4 |
9. mjesto |
2 |
10. mjesto |
1 |
Sistem bodovanja za vozače postavljen je tako da nagrađuje dosljednost i vrhunske performanse. Poeni se dodjeljuju prvih 10 vozača u trci prema skali koja je predstavljena iznad u tabeli.
Najvažniji segment ovog sistema je dodjela 25 poena za pobjedu, čime se ističe značaj završavanja trke na prvom mjestu. Uz to, borba za poene među vozačima niže plasiranim od 10. pozicije ostaje zanimljiva, jer svaki bod može biti presudan.
Predložena je i promjena u bodovanju za 2025. u smislu da se dodaju bodovi za 11. i 12. mjesto, a promjena bi dokačila 8–12. mjesta, i to ovako:
- 8. mjesto – 5 bodova
- 9. mjesto – 4 boda
- 10. mjesto – 3 boda
- 11. mjesto – 2 boda
- 12. mjesto – 1 bod
Formula 1 bodovanje za konstruktore
Pozicija |
Poeni |
1. mjesto |
25 |
2. mjesto |
18 |
3. mjesto |
15 |
4. mjesto |
12 |
5. mjesto |
10 |
6. mjesto |
8 |
7. mjesto |
6 |
8. mjesto |
4 |
9. mjesto |
2 |
10. mjesto |
1 |
Konstruktori igraju ključnu ulogu u Formuli 1, jer njihovi automobili direktno utječu na uspjeh vozača. Sistem bodovanja za konstruktore je identičan sistemu za vozače – bodovi koje osvoje oba vozača tima sabiraju se i računaju za prvenstvo konstruktora.
Timovi sa dosljedno dobrim rezultatima oba vozača imaju najveće šanse za osvajanje titule konstruktora.
Dodatno bodovanje u F1 za posebna dostignuća
Formula 1 je uvela dodatne poene kako bi dodatno motivirala vozače i timove na izuzetne performanse:
- Najbrži krug: vozač koji postigne najbrži krug u trci, a završi među prvih 10, dobija 1 dodatni poen.
- Sprint trke: tokom određenih vikenda, sprint trke nagrađuju vozače i timove posebnim bodovima u skladu sa specifičnim pravilima.
Treba spomenuti i da sistem bodovanja u Formuli 1 nije uvijek bio ovakav. U ranim danima ovog sporta bodovi su se dodjeljivali samo za prvih pet vozača – prvi je dobivao 8 bodova, drugi 6, treći 4, četvrti 3, a posljednji (peti) 2 boda.
Ovaj sistem se koristio sve do 1991, nakon čega su uvedene promjene kako bi se pojačala konkurentnost i neizvjesnost u trkama tokom sezone. Od 2010. uveden je trenutni sistem, a od 2019. dodat je poen za najbrži krug.
Povijest Formule 1
Formula 1, "kraljica automobilizma", datira iz 1950, postavši simbol vrhunskog sportskog nadmetanja, tehnoloških inovacija i ljudske strasti. Od skromnih početaka do globalne senzacije kakvu danas poznajemo, F1 je prošla kroz nevjerojatnu transformaciju koja oslikava ne samo napredak sporta već i tehnološku evoluciju automobilske industrije.
Prvi korak u stvaranju Formule 1 napravljen je pod okriljem FIA-e (Međunarodne automobilske federacije), koja je standarizirala pravila za natjecanjei ujedinila najbolje vozače svijeta. Sezona je obuhvatala sedam trka, uključujući čuvene Velike nagrade Velike Britanije, Italije i Monaka. Giuseppe Farina, vozač Alfa Romea, postao je prvi svjetski prvak.
Na početku se bodovalo prvih pet vozača prema skali 8-6-4-3-2, uz dodatni bod za najbrži krug. Tokom godina, bodovni sistem se mijenjao kako bi reflektovao rast sporta i povećanje konkurencije. Danas, prvih deset vozača dobija bodove prema skali 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1, dok vozač sa najbržim krugom dobija dodatni poen ako završi među prvih deset.
Tehnološke inovacije i bezbjednost
Razvoj tehnologije značajno je oblikovao Formulu 1. Od uvođenja turbo-motora 1977. godine do današnjih hibridnih V6 turbo-motora, F1 je bila poligon za testiranje i usavršavanje inovacija. Na primjer:
- 1986. BMW je predstavio motor sa preko 1.400 konjskih snaga
- Od 2014. F1 koristi 1,6-litarske hibridne turbo-motore sa ERS (sistem za regeneraciju energije), koji kombiniraju ekološku efikasnost sa visokim performansama
Sigurnosni standardi također su se drastično unaprijedili. Nesreće poput one Nikija Laude 1976. ili Ajrtona Sene 1994. podstakle su FIA-u na uvođenje strožih pravila, poput obavezne upotrebe HANS sistema i "halo" zaštite za glavu vozača.
Tu je i majica otporna na vatru, teška oko 300 grama i ispunjava stroge FIA standarde sigurnosti.
Legendarne Formula 1 trke
Neke trke zauvijek su obilježile pvoijest Formule 1:
- Velika nagrada Njemačke 1957: Juan Manuel Fangio, vozeći Maserati, ostvario je jednu od najuzbudljivijih pobjeda ikada, pretekavši vozače s impresivnim rekordima krugova.
- Velika nagrada SAD-a 2005: kontroverzna trka u kojoj je učestvovalo samo šest bolida zbog problema sa gumama.
- Kimi Raikonen u Austinu 2018: legendarni Finac prekinuo je petogodišnju sušu pobjedama, obradovavši svoje fanove.
Formula 1 danas
Danas Formula 1 predstavlja spoj vrhunskog sportskog nadmetanja i tehnoloških dostignuća. Sa stazama poput Monaka, Silverstona i Spa-Francorchampsa, natjecanje okuplja najbolje vozače svijeta, uključujući trenutnog neprikosnovenog prvaka Maksa Verstappena i legende poput Lewisa Hamiltona.
Upravo će oni u 2025. nositi majice sa rashladnim cijevima dugim 48 metara. Sistem je težak 5 kilograma, a stavlja se oko grudi i leđa.
Ovaj sistem je razvila kompanija „Chillout Motorsports“ i već se koristi u NASCAR. Ovo bi trebalo da snizi temperaturu u bolidu za 4,4 stepena Celzijusa. Vrlo značajno, imajući u vidu koliko vozači “gore” tokom trke, a dešavaju se da povraćaju u kacigu i trče da uzmu led.
Upravo će ovaj novitet, na kojem je rađeno tri godine, učiniti trke u 2025. još interesantnijim, jer je pored sigurnosti i sprečavanje toplotnog udara cilj upravo poboljšanje performansi. U tom smislu, od 2026. slijede modifikacije prednjih i zadnjih krila kako bi vozila bila pokretljivija i bolja u borbi točak na točak.
Povećanje električne snage za čak 300% iz same baterije predstavlja ključnu promjenu u pogonskim jedinicama Formule 1. Od 2026. motori će biti pojednostavljeni uklanjanjem komponente MGU-H i koristiti 100% održiva goriva.
Pet proizvođača motora snabdjevaće timove u novom ciklusu pravila, koji obuhvata sezone od 2026. do 2030.
Renault će napustiti prvenstvo, dok će se Audi i Ford (u saradnji sa Red Bullom) pridružiti Ferariju, Mercedesu i Hondi kao zvanični dobavljači pogonskih jedinica od 2026. godine. General Motors-Cadillac planira da razvije sopstvene pogonske jedinice, ali će njihov novi tim, koji ulazi u Formulu 1 iste godine, u početku koristiti motore Ferarija.
Automobili Formule 1 za sezonu 2026. biće lakši i opremljeni aktivnim aerodinamičkim sistemima, uključujući pokretna prednja i zadnja krila. Sistem za smanjenje otpora zraka (DRS) biće ukinut i zamijenjen funkcijom „Manuel Override Mode“, koja će vozačima omogućiti dodatno električno pojačanje.
Razvoj aerodinamičkih dijelova prema novim pravilima kreće 1. januara 2025. godine.
Ukoliko vam se svidio tekst, predlažemo da pogledate i ostale u našoj blog sekciji, gdje ćete naći mnoge zanimljive teme iz svijeta sporta.